Конкурс на участь у навчальній програмі Nanobiotechnology laboratory

Nanobiotechnology laboratory у м. Іспра (Італія) оголошує конкурс щодо надання доступу до сучасного обладнання та навчання дослідників задля виконань міждисциплінарних досліджень з особливим акцентом на характеристиці наноматеріалів, вивчення наномедицини, передових матеріалів та мікро(нано)пластиків.

 Дата відкриття конкурсу: 1 жовтня 2025 року

Модель: Одноступеневий

Кінцевий термін: 28 листопада 2025 р., 23:45 (за центральноєвропейським часом)

Подати аплікаційну форму

Залучення до проектних пропозицій молодих науковців заохочується.

Деталі:
https://joint-research-centre.ec.europa.eu/calls-proposals/2025-1-tcb-nanobiotech-nanobiotechnology-laboratory_en#how-to-apply

Пріоритети навчання та розбудови потенціалу

ТЕМА 1

Практичне навчання з виявлення та характеристики мікро(нано)пластиків у середовищах, що впливають на людину (таких як продукти харчування, питна вода, ґрунт).

Hands-on training on the detection and characterisation of micro(nano)plastics in media contributing to human exposure (such as food, drinking water, soil).

Participants will engage in hands-on sessions focused on sample preparation of water samples for the detection of micro(nano)plastic. Additionally, they will become familiar with the most common analytical techniques used for identifying and quantifying micro(nano)plastics as well as characterising their physical-chemical properties, such as Scanning Electron Microscopy (SEM), Micro-Raman spectroscopy (µRaman), pyrolysis Gas Chromatography-Mass Spectrometry (GC-MS), and Total organic Carbon (TOC). Participants will also become familiar with the concept of plastic ageing, focusing on the main characteristics that may differ from the pristine or commercial materials, including surface changes, morphology, and hydrophobicity properties.

 

 

ТЕМА 2

Практичне навчання з виявлення та характеристики (інноваційних) наноматеріалів у харчових продуктах, а також дослідження забруднюючих речовин, що виникають внаслідок переробки нових інгредієнтів харчових продуктів.

Hands-on training on the detection and characterisation of (innovative) nanomaterials in food, as well as investigation of contaminants arising from food processing of novel ingredients.

Participants will engage in hands-on sessions focused on the extraction and preparation of innovative nanomaterials, used in food or as food additives/supplements. These sessions will be followed by characterisation exercises, where participants will learn to determine key properties, including the number size-distribution of particles. Examples of the nanomaterials to be explored include Iron Hydroxide Adipate Tartrate (IHAT), titanium dioxide, and nanocellulose. Chemical contaminants that can form during thermal food processing (e.g. acrylamide) will also be investigated. A range of analytical techniques will be employed, including dynamic light scattering (DLS), single-particle inductively coupled plasma mass spectrometry (sp-ICP-MS), LC-MS, TEM, and other relevant methods.

 

ТЕМА 3

Практичне навчання з синтезу та передової характеристики наноліків, включаючи ліпосомні лікарські продукти, ліпідні наночастинки-мРНК.

Hands-on training on the synthesis and advanced characterisation of nanomedicines including liposomal drug products, Lipid Nanoparticles-mRNA.

Participants will engage in hands-on sessions focused on the synthesis of liposomes and lipid nanoparticles-mRNA formulations including measurements of their key properties such as size, composition, encapsulation efficiency.

A range of analytical techniques will be employed, including dynamic light scattering (DLS), asymmetric flow field flow fractionation, liquid chromatography, cryo-TEM. The participants will follow a general introduction to the latest developments in the nanomedicine field and to the regulation for ensuring the safety and effectiveness of nanomedicines in the European Union.

In addition, other techniques such as surface plasmon resonance, analytical ultracentrifugation, multiplex ELISA, enhanced dark field microscopy or in vitro assay could be available upon request of the participants based on their interest and organisational feasibility.

 

ТЕМА 4

Практичне навчання з 3D-біодруку та методи візуалізації.

Hands-on training on 3D bioprinting and imaging techniques.

Participants will engage in hands-on sessions on the 3D bioprinting and imaging techniques. This topic focuses on all the steps implemented in a 3D bioprinting operation. The lab activity includes cells and polymer preparation, 3D bioprinting process and product characterisation, i.e. sample preparation for imaging at scanning electron microscope (SEM) for the 3D microstructure evaluation and at fluorescent confocal microscope (CLSM) to assess cell viability and specific markers.

Moreover, detection of nanomaterials in 2D in vitro intestine models by imaging will be part of the training only upon request.